سفیر سیمرغ، وبلاگ تخصصی ادبیات فارسی

الهه ها و ایزدان یونان 1

اساطیر یونان باستان 

دوازده ایزد المپ‌نشین

خدایان المپ یا المپ نشینان ۱۲ تن بودند که پس از سرنگونی تایتان‌ها ۱ به حکومت پرداختند.

مقر خدایان بزرگ و اصلی قله کوه المپ۲ است. کوه المپ محل نبرد تایتانها با خدایان دوازده گانه بود و بعدها هم به عنوان محل زندگی خدایان از آن نام برده شد. تمام المپ‌نشینان به نوعی با یکدیگر خویشاوندی داشتند و بنا به شرایط زمانه هر از گاهی یک یا چند تن از آنها بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. برای مثال اگر در زندگی واقعی، همسر حاکم یا شخص قدرتمند منطقه از شخصیت قوی یا خانواده مهم‌تری بود، خدایان زن و به خصوص هرا۳ که خدای مادر بود مورد توجه می‌گرفت؛ اگر جنگی در میان بود، معبد خدای جنگ بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. از این قله مرتفع زئوس خدای خدایان فرامین خود را به سایر خدایان صادر می‌کند خدایان هر کدام خانه‌ای مخصوص خود دارند.

قلهٔ المپ مرتفع‌ترین قله‌های یونان است، شعرا فکر می‌کردند این قله با آسمان تماس دارد.

خدایان اصلی به زبان رومی از این قرار هستند:

·         ژوپیتر۴, زئوس (شاه خدایان)

·         نپتون۵, پوزئیدون (خدای دریا)

·         پلوتو۶, هستیا (ایزدبانوی تندرستی)

·         مارس۷, آریس (خدای جنگ)

·         وولکن۸, هفانیستوس (خدای آتش و آهن)

·         مرکوری۹, هرمس (خدای سفر)

·         فیبوس۱۰, آپولو (خدای یونانی)

·         یونو۱۱, هرا (همسر زئوس)

·         مینروا۱۲, آتنا (ایزدبانوی خرد)

·         دیانا۱۳, آرتمیس (ایزدبانوی شکار)

·         ونوس۱۴, آفرودیته (ایزدبانوی عشق و زیبایی)

·         سرس۱۵, دیمیتیر (ایزدبانوی کشاورزی)

آپولو (به یونانی: Ἀπόλλων, Apóllōn؛ یا Ἀπέλλων, Apellōn)‏، خدای روشنایی (خورشید)، موسیقی، کمانداری (اما نه برای جنگ یا شکار)، هنرها و پیشگویی در اسطوره‌های یونان و رومی است.

وی پسر زئوس و لتو و برادر دوقلوی آرتمیس بود. زادگاهش جزیره ادبیات حماسی، حماسه های یونان، ،
:: برچسب‌ها: اساطیر, الهه ها, ایزدان, یونان, آپولو, جنگ تروا, بهنام,

نويسنده : ....


هومر

ايلياد و اديسه اثر هومر يوناني

هومِر، سراينده و داستان‌سرای یونانی است. وی كمابيش پيرامون ۸۰۰ سال پیش از میلاد می‌زیسته‌است. از اين سراينده زبر‌دست، دو چكامه(منظومه) به نامهای ایلیاد و ادیسه به يادگار مانده است. همه‏‌ آنچه که ما درباره تاریخ و افسانه‌های یونان‌باستان می‌دانیم از اين دو چكامه برگرفته شده است.

ايلياد

ایلیاد، يادواره رزمي‌حماسی است كه داستان بسته است به ربوده شدن هلن (زن زیباروی منلاس) به دست پاریس پسر پریام شاه ایلیون (تروا).

خواستگاران هلن هم‌پیمان شده بودند که چنانچه گزندی به هلن رسید شوهر اورا در كيفر دادن فرد آزار رساننده ياري دهند. از این روي سپاهی بزرگ به فرماندهی آگاممنون و با حضور پهلوانانی چون آشیل اولیس، پاتروکل، آژاکس و… به سوی شهر تروا روانه گردید تا هلن را از پاریس بازپس گیرند. سپاهیان یونان ده سال تروا را دورگيري (محاصره) کردند اما با دلاوري‌هاي پهلوانان تروا، به ویژه هکتور برادر پاریس و پشتیبانی خدایانی چون زئوس و آفرودیت و آپولون نتوانستند كامياب شوند.

***

اديسه

اُدیسه، ديگر يادواره کهن رزمي‌حماسي از هومر است. شیوهٔ بازگويي داستان‌ها در اين چكامه، با چكامه ایلیاد دگرگون است.

چكامه ادیسه، سرگذشت بازگشت یکی از سران جنگ تروا (ادیسیوس فرمانروای ایساکا) است. در این سفر که بیش از بیست سال به درازا می‌انجامد، پيشامد‌هاي گوناگون و دشواري برای وی و همراهانش پیش مي‌آيد. در پايان ادیسیوس که همگان گمان می‌نمودند کشته شده، به ميهن خود بازگشته و دست چنگ‌اندازان را از سرزمین و زن و فرزند خود کوتاه مي‌نمايد.



:: موضوعات مرتبط: ادبیات حماسی، ادبیات حماسی، حماسه های یونان، ،
نويسنده : ....


صفحه قبل 1 صفحه بعد